
111

political organisations: newspapers with opposing political out-
looks were present in both agencies. The two Nelson papers in the
Otago Daily Times group were in political opposition to one
another. The Evening Post36 was an opposition paper while the
Hawke's Bay Herald 37 supported the Government. Most notably the
Lyttelton Times was a staunch supporter of Vogel while the Otago
Daily Times was his most fervent opponent. The Wellington Indepen-
dent was with the Greville group, and, while it was a Vogel supp-
orter and thus at odds with the Otago Daily Times, both it and the
Otago Daily Times held that their presence in opposing press agen-
cies was on account, not of political differences, but ofan inability
to agree on a price for the supply of telegrams.

Despite the primarily business orientation of the two press agen-
cies, the Government, in particular Vogel, was often to be accused
of improper interference with agency telegrams. The most serious
incident was one which escalated eventually to become known as
the Telegraph Libel Case,39 which took place during the Franco-
Prussian War and had to do with the news of the victory ofPrussia,
the surrender of Napoleon 111 at Sedan and the declaration ofFrance
as a republic. The S. S. Gothenberg was about to leave for Bluffwhen
the news began arriving at Melbourne. The ship waited until a tele-
graphic summary for the Otago Daily Times group was prepared
and thus sailed with it but not that ofthe rival agency. And yet this
news was carried in the Wellington Independent before it appeared in
either the Otago Daily Times or the Evening Post, the Wellington
member ofthe Otago Daily Times agency.

The Otago Daily Times on 1 October 1870 accused the Govern-
ment of holding back its telegrams until opposition news summa-
ries appeared:

By Electric Telegraph. Wellington September 30. The English mail telegrams this
morning were kept back until a message containing a summary of the news had
been sent to the Government. The contents of this message were communicated
by the Government to the Independent which thus issued an Extra before a single
line of the Press telegrams was received. The Evening Post denounces this conduct
as grossly unfair and dishonest.

In the editorial on the same day, the argument continued:

A greater degree ofexcitement has never been witnessed in Dunedin on any similar
occasion than that which seized all classes of the community yesterday, when the
nature of the English mail news was made known. A crowd oftwo or three hun-
dred literally besieged our door. . . We regret the delay which took place in the
publication but the delay was not owing to any neglect on our part. . . We assert
that the Telegraph Office, acting of course under instructions from the General
Government unnecessarily delayed our telegrams in order to serve a political pur-
pose. The object of this delay is sufficiently explained in theWellington telegram
which appears in another column.


