
110

established its own news service which in 1870 the management re-
established and expanded. The paper’s own version of events after
31 July 1870 is as follows:
We made arrangement for supplying the foreign mail and interprovincial tele-
grams to the Daily Times, and to the principal newspapers in the other provinces.
Agents were appointed in Melbourne and San Francisco to compile telegraphic
summaries of the mail news; and agents were also appointed in every town and
port of importance in New Zealand. The leading newspapers in the other pro-
vinces cordially approved of this system, and agreed to take their telegrams from
our agents. The agreement was, in every instance but one, accompanied with a
condition that we shouldnot supply telegrams to any rival newspaper in the same
town. These arrangements were purely a matter of business. Political consider-
ations had nothing whatever to do with them. Ministerial as well as Opposition
newspapers agreed to join. The Lyttelton Times, the Press, the Evening Post, the
Hawkes Bay Herald, the Nelson Colonist and Examiner, the Wanganui Chro-
nicle, the Wairarapa Mercury, the Grey River Argus, the Marlborough Express,
the Westport Times, the Timaru Herald and the Oamaru Times are supplied with
our telegrams.32

Whether the Press does correctly appear in this listing is open to
doubt. The statement that, 'The agreement was, in every instance
but one, accompanied with a condition that we should not supply
telegrams to any rival newspaper in the same town' runs at odds
with the fact that two Nelson papers as well as the Lyttelton Times
and the Press, two Christchurch papers, are in the listing. If the Press
was in the Otago Daily Times group it was only for a short period,
for it soon became part of a competing agency.

The telegraph credit line of the Otago Daily Times service
appeared in newspapers in the weeks after the closing of the
Government news service. Concurrently with the start ofthe Otago
Daily Times service the telegraph credit line 'Greville's Telegram
Company, Reuters Agents' began appearing in newspapers that
were not receiving the Otago Daily Times summaries—principally
the Dunedin Star, the Press, and the Wellington Independent. 34

Greville's Telegram Company began as part ofReuter's develo-
ping international news carrier service. Greville obtained the
agency for Reuters and also obtained his international news via that
source. Greville was an Australian journalist and his was primarily
an Australian press agency serving newspapers in that country, 5 of
which the New Zealand agency was a branch. He appointed C. O.
Montrose as the manager of the New Zealand central office which
was in Wellington.

The two press associations ran as opposing agencies for two
years. The Otago Daily Times remained a strong opponent to the
Fox-Vogel Ministry and the revival of its press agency was, at least
partly, an attempt to escape from what it saw as Vogel's political
control of the compilation and dissemination of news summaries.
However both associations were primarily business rather than


