
117

subscribe to it'. 54 For the first time the communication difficulties
for newspapers within New Zealand were met by establishing a
system of cooperative mutual exchange ofnews among all newspa-
pers.

The Holt and McCarthy agency was soon to be accused of poli-
tical bias. Vogel was the dominant New Zealand politician of the
day and the Holt and McCarthy agency was at times accused of
being more interested in supporting him and the Waterhouse Mini-
stry than in its ostensible role of news supporting. On 13
November 1872 the Nelson Examiner33 observed:

It is important to notice that the telegrams of the New Zealand Press Association56

omit to mention the destruction by the natives of the Wanganui Bridge. We have
noticed other omissions. The defeats of the Ministry during the last few days of
session were passed over in silence. . . . The frequency and character of these
omissions show that the telegrams are supervised withpaternal care in high quar-
ters, nothing coming out through their instrumentality which could impair the
trust and filial piety ofa loving party.

Similar accusations were made throughout the six years when Holt
and McCarthy was the sole New Zealand press agency. Vogel was,
furthermore, to exacerbate the concern felt by his opponents by the
successful moves he made to control the Wellington Independent.

Vogel had purchased the Southern Cross in Auckland immediately
prior to his move to Wellington, when he took national political
office. The paper proved to be too distant from his seat of opera-
tions, and although the Southern Cross was not sold until 1876,
Vogel had earlier disposed of his interest in it, and found a Wel-
lington base for his journalism. McKenzie's Independent was the
obvious paper for him to look toward. It was a prestigious paper,
being the only morning daily and the oldest paper in the city, as well
as the administrative centre of the Holt and McCarthy agency.
Moreover, it was his political supporter. Vogel formed in 1873 the
New Zealand Times Company which that year took over the New
Zealand Mail51 (the Independent's weekly stablemate), and at the end
ofJanuary 1874 also purchased the Independent. The Independent was
renamed the New Zealand Times.

McKenzie,- who, with the Independent, the Mail and his printing
business, was head of a large and successful concern, was under no
financial need to join with Vogel. Nor, although he had been run-
ning the Independent since 1845, was he an old man. To quote
Scholefield: 'McKenzie was only 46 years ofage, vigorous in mind
and body and under no necessity to think ofretirement, but he suc-
cumbed to the blandishments of Vogel and merely retained a
sizeable interest in the new company'. McKenzie may have suc-
cumbed to Vogel's eloquence, but, equally, he may have shared


