
116

arrangement was presented by the Lyttelton Times on 8 June 1872:

There is an exceedingly good reason why evening papers should be excluded (from
Mr Vogel's proposed new Press Telegraphic Association). If they were admitted
the morning papers would simply be contributing a considerable sum annually to
assist in the extremely delightful process ofcutting their own throats. Thus, when
the Anglo-Australian telegraph is completed, which it will be presently, the most
important telegraphic messages will come from Australia by the weekly, or there-
abouts, steamers. In a majority ofinstances these arrive either at Hokitika or the
Bluff at such an hour as would allow the summaries to be transmitted in time for
publication in the evening papers. It follows, therefore, that ordinary prudence
compels the proprietors of morning papers to exclude evening journals from the
Association.

This rationale was somewhat exaggerated. While arriving mail
boats naturally chose to enter harbour if possible during daylight
hours, their arrivals were determined by the tides and did, of
course, occur during all daylight hours. Morning arrivals were to
the advantage of the evening papers but from early afternoon any
arrivals were too late for the evening papers to be able to print the
news that day. It is possible that the restriction to morning papers
was an application in New Zealand of an Australian Associated
Press requirement. In Australia the services of that association were
at first available only to the morning papers. Entry there to evening
newspapers was offered only after New South Wales morning
papers failed to get a legal monopoly for their cable service. 5 How-
ever, the New Zealand restriction to morning papers was short-
lived. The rationale for the restriction became irrelevant from 1876
when the Australia-New Zealand sea cable was completed; but well
before this, by the end of 1872, the Greville credit line had disap-
peared from the New Zealand press and Holt and McCarthy, the
only press agency operating, counted amongst its members both
morning and evening papers.

Not only was the Holt and McCarthy agency to become the only
one in New Zealand handling overseas news: it was also to gain a
monopoly control over internal news dissemination. The agency's
rules ofassociation do not survive and consequently it is not known
if they followed the common pattern of not allowing subscriber
newspapers to also receive competitive services. However, the
Otago Daily Times service ceased, but not necessarily because it had
been forced out of existence by the Holt and McCarthy agency.
Expense was an everpresent impetus towards amalgamation—the
logic of sending costly, and usually similar, long press telegrams to
separate press associations had often been questioned.

The Holt and McCarthy agency did away with the duplication
that had previously existed, by establishing 'a service of interprov-
incial news . . . available for all New Zealand papers that cared to


